Πολλαπλασιάζονται επικίνδυνα οι εφοπλιστές που
αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας από την πρωτοφανή κρίση στην αγορά
ξηρού φορτίου. Από την λίστα δεν
λείπουν ηχηρά ονόματα του ελληνικού
εφοπλισμού, όπως ο Γ. Οικονόμου και ο Πέτρος Παππάς, οι οποίοι δεν διστάζουν να
λάβουν δραστικά μέτρα για να περιορίσουν τις ζημιές που ανέρχονται σε
εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και να αποτρέψουν τα χειρότερα. Δυσκολίες θα
πρέπει να έχουν και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές με ισχυρούς από φορτηγά πλοία,
όπως η Αγγελική Φράγκου, ο Πήτερ Γεωργιόπουλος, ο Γιάννης Αγγελικούσης και ο
Συμεών Παληός.
Σε δύσκολη θέση
Σε πιο δύσκολη θέση φαίνεται να είναι ο Γ. Οικονόμου, ο
οποίος βρέθηκε στο επίκεντρο το προηγούμενο διάστημα, με την απόφαση της
DryShips να μην πληρώσει τρεις δόσεις των δανείων της, με σκοπό να διατηρήσει
τη ρευστότητά της. Η εταιρεία που είναι εισηγμένη στο Nasdaq αποφάσισε να
αναστείλει τις πληρωμές και των υπολοίπων δανειακών της υποχρεώσεων λόγω της
παρατεταμένης ύφεσης στις τιμές των ναύλων ξηρού φορτίου, ενώ ανακοίνωσε πως
«βρίσκεται σε συζητήσεις με τους δανειστές της για την αναδιάρθρωση των
δανειακών της υποχρεώσεων».
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η DryShips, η οποία
ελέγχει 23 φορτηγά πλοία βαρύνεται με τραπεζικές υποχρεώσεις της τάξης των 236
εκατ. δολαρίων, ενώ στο τέταρτο τρίμηνο παρουσίασε ζημιές ύψους 527,6 εκατ.
δολαρίων λόγω της απομείωσης της αξίας του στόλου της αλλά και της απομείωσης
της συμμετοχής της στην επίσης εισηγμένη ναυτιλιακή Ocean Rig, που
δραστηριοποιείται στην έρευνα και ανάπτυξη υπεράκτιων κοιτασμάτων
υδρογονανθράκων.
«Θύμα» της κρίσης που σαρώνει τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου
είναι και ο Πέτρος Παππάς της Star Bulk. Η ναυτιλιακή του Έλληνα πλοιοκτήτη, ο
οποίος το 2015 συγκέντρωσε τα βλέμματα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας
με το κολοσσιαίο deal που έκανε με το αμερικανικό fund Oaktree, δημιουργώντας
έναν στόλο 100 πλοίων ανακοίνωσε ζημιές μαμούθ, ύψους σχεδόν μισού δισ. δολ.
για τη χρήση 2015 λόγω της κατακόρυφης πτώσης των ναύλων ξηρού φορτίου.
Η εικόνα του ισολογισμού της Star Bulk θα ήταν πολύ
χειρότερη εάν δεν λάμβανε δραστικά μέτρα περιορισμού του κόστους συνολικού
ύψους 660 εκατ. δολ. Μεταξύ άλλων, η εταιρεία συμφώνησε με τα ναυπηγεία να
μεταθέσει τις παραλαβές πέντε πλοίων τύπου Newcastlemax από το 2016 στο 2017
και το 2018, με αποτέλεσμα να εξοικονομήσει για δυο χρόνια δαπάνες ύψους 188
εκατ. δολ.
Επιπρόσθετα, κατάφερε να αναπροσαρμόσει τις δαπάνες για τα
υπόλοιπα υπό κατασκευή πλοία, πετυχαίνοντας ένα συνολικό όφελος της τάξης των
223,1 εκατ. δολ., ενώ παράλληλα τον Δεκέμβριο του 2015 συμφώνησε να πουλήσει 10
πλοία αποκομίζοντας έσοδα 56 εκατ. δολ. μετά την αποπληρωμή του χρέους και
διαφόρων υποχρεώσεων. Συνολικά, διάρκεια των τελευταίων 14 μηνών η Star Bulk
έχει πουλήσει συνολικά 23 πλοία, εξασφαλίζοντας κεφάλαια 86,2 εκατ. δολ. μετά
την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων και CAPEX.
Βγάζουν πλοία στο σφυρί...
Τη λύση της πώλησης πλοίων επιστρατεύει μεταξύ άλλων και η
Paragon Shipping Inc, η οποία δίνει μάχη επιβίωσης. Η εταιρεία του Μιχάλη
Μποδούρογλου ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να πουλήσει έξι πλοία προκειμένου να
διευθετήσει τα χρέη της.
Τα πλοία είχαν υποθηκευτεί ως προϋπόθεση της συμφωνίας
αναχρηματοδότησης 160 εκατ. δολαρίων που σύναψε η εταιρεία με τις τράπεζες. Το
Σεπτέμβριο του 2015 το συνολικό χρέος της Paragon που βρίσκονταν σε εκκρεμότητα
ανέρχονταν στα 206 εκατ. δολάρια. Παράλληλα, η ναυτιλιακή ανακοίνωσε ότι συζητά
με τα ναυπηγεία Jiangsu Yangzijiang για την αναβολή της παράδοσης τριών νέων
πλοίων που έχει παραγγείλει προς το τέλος του 2016, λόγω των συνθηκών και χωρίς
να υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση. Η Paragon ακύρωσε ήδη την παραλαβή ενός
νεότευκτου πλοίου από το ναυπηγείο Yangzhou Dayang που ήταν προγραμματισμένο να
παραδοθεί στο τελευταίο τρίμηνο του 2015 και βρίσκεται στη διαιτησία με την
Dayang για την ακύρωση ενός ακόμη καινούργιου ultramax που επρόκειτο να
παραδοθεί το Δεκέμβριο του 2015.
...Kαι
παροπλίζουν πλοία
Εκτός από την πώληση πλοίων και την ακύρωση στις παραλαβές
νεότευκτων, αυξάνεται ο αριθμός των ναυτιλιακών που προχωρούν σε παροπλισμό
μέρους του στόλου τους, έως ότου βελτιωθούν οι συνθήκες στην αγορά.
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς στην Ελευσίνα έχουν
«δέσει» ήδη περίπου 30 φορτηγά πλοία, ενώ στον Πειραιά κυκλοφορούν πληροφορίες
ότι έχουν γίνει αιτήσεις για παροπλισμό περίπου 500 πλοίων. Ανάλογη είναι η
εικόνα και σε άλλα διεθνή λιμάνια. Σύμφωνα με το Reuters, στα ανοικτά των ακτών
στο νότιο Χονγκ Κονγκ, τουλάχιστον 10 πολύ μεγάλα πλοία που μεταφέρουν συνήθως
εκατοντάδες χιλιάδες τόνους άνθρακα ή σιδηρομεταλλεύματος βρίσκονται σε
αδράνεια κοντά σε μία από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς του κόσμου.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της International
Shipcare, στον κόλπο του Brunei, όπου θεωρείται περιοχή για δέσιμο πλοίων
μεταφοράς ξηρού φορτίου αλλά και Oil Rigs, έχουν γεμίσει και οι 135 συνολικά
θέσεις, για πρώτη φορά στα 41 χρόνια που η εταιρεία προσφέρει υπηρεσίες παροπλισμού
(Lay Up).
Σχεδόν 40% από τα δεμένα πλοία αφορούν Capes και Panamax ενώ
ήδη υπάρχει λίστα αναμονής για 50 πλοία. Η βελγική Bocimar, η οποία έχει 22
φορτηγά capes, πρόσφατα επιβεβαίωσε ότι έχει προχωρήσει σε παροπλισμό πλοίων,
ενώ εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο διάλυσης των παλαιοτέρων. Παρά την ελαφρά
άνοδο του δείκτη BDI, που αποτυπώνει την πορεία των ναύλων ξηρού φορτίου
παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η ανάκαμψη θα αργήσει.
Μάλιστα, δεν αποκλείουν η πρωτοφανής κρίση να επηρεάσει και
την αγορά των τάνκερ. Παρότι δεν αντιμετωπίζουν την κρίση του ξηρού φορτίου,
εντούτοις η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και ειδικότερα της Κίνας
εκτιμάται μπορεί να μειώσει τη ζήτηση, πλήττοντας τα έσοδά τους.
ΥΠΕΡΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΝΑΖ
Περισσότερες διαλύσεις φέτος από ότι το 2014
Η μείωση της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου φαντάζει ως
η μόνη αποτελεσματική λύση για την αντιμετώπιση της κρίσης. Ήδη, μια σειρά από
ναυτιλιακές ακυρώνουν τη ναυπήγηση πλοίων και παράλληλα οδηγούν μαζικά τα
παλαιότερα πλοία προς διάλυση.
Σύμφωνα με την G. Moundreas, ο συνολικός αριθμός των
διαλύσεων φέτος έχει ξεπεράσει ήδη τα συνολικά νούμερα του 2014 (24 πλοία), ενώ
εκτιμάται ότι θα πιάσει σύντομα και τα περσινά νούμερα, όταν διαλύθηκαν 93
πλοία. Όσο υπάρχει τόσο μεγάλη προσφορά τονάζ, εξηγούν ναυτιλιακοί αναλυτές,
δεν πρόκειται να ανακάμψουν οι ναύλοι ξηρού φορτίου, αντίθετα θα πιέζονται
διαρκώς προς τα κάτω καθώς η προσφορά θα είναι πάντα μεγαλύτερη από τη ζήτηση.
Σήμερα, τα έσοδα των πλοίων δεν αρκούν για να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα, με
αποτέλεσμα να συσσωρεύονται ζημιές εκατομμυρίων ευρώ.
Η Fearnley Consultants υπολογίζει ότι ένα μεγάλο φορτηγό
πλοίο χάνει σε ημερήσια βάση περίπου 17.300 δολ.
Πηγή: Ημερησία
Πηγή: Ημερησία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ρίξε και εσύ μια αλήθεια ή ένα ψέμα ή κι ακόμα άλλη μιά αοριστία..