Καθίστε σ’ ένα χαριτωμένο μπιστρό στο Παρίσι και οι
πιθανότητες το πατέ ή η κρεμμυδόσουπα που θα σας σερβίρουν να μην είναι
μαγειρεμένα από φρέσκα υλικά είναι μεγάλες. Παρόλο που η Γαλλία είναι γνωστή ως
η παγκόσμια πρωτεύουσα της γαστρονομίας, το τελευταίο διάστημα και ιδιαίτερα
στα μαγαζιά που βρίσκονται κοντά σε φημισμένα
τουριστικά αξιοθέατα όπως ο
πύργος του Αϊφελ, η Μονμάρτη και η Παναγία των Παρισίων, τα ορεκτικά, τα γλυκά,
ακόμη και το γαλλικό ψωμί συχνά έχουν παρασκευασθεί από κάποιο γίγαντα της
βιομηχανίας κατεψυγμένων τροφίμων και έχουν ξαναζεσταθεί στην κουζίνα.
Aυτή η πρακτική μπορεί να θεωρείται δεδομένη στον υπόλοιπο
κόσμο, αλλά για πολλούς Γάλλους αποτελεί έκπληξη και προσβολή προς τον ίδιο
τους τον πολιτισμό. Η λύση τους στο πρόβλημα είναι εξίσου γαλλική. Αυτό τον
μήνα αναμένεται η έγκριση μιας νομοθεσίας προστασίας του καταναλωτή που θα
υποχρεώνει τα εστιατόρια να τοποθετούν μία επιγραφή που να επιβεβαιώνει ότι το
προϊόν είναι φρέσκο. Εάν ένα πιάτο δεν φέρει την επιγραφή τότε θα θεωρείται
κατεψυγμένο.
«Η χρήση βιομηχανικών
τροφίμων στα εστιατόρια μετατρέπεται σε παγκόσμιο φαινόμενο», σχολίασε ο
Ντανιέλ Φασκέλ, μέλος της γαλλικής Εθνοσυνέλευσης, που υποστηρίζει τη
νομοθεσία. «Για τη Γαλλία, ωστόσο, πρόκειται για την κληρονομιά μας και εάν δεν
δράσουμε σε δέκα χρόνια τα πραγματικά εστιατόρια θα αποτελούν εξαίρεση»,
πρόσθεσε ο ίδιος.
Οπως είναι σύνηθες, ωστόσο, στη Γαλλία, η επίλυση του
ζητήματος δεν είναι τόσο απλή. Οι ιδιοκτήτες των εστιατορίων, που βρίσκονται
πίσω από το κίνημα υπέρ των φρέσκων υλικών, θεωρούν ότι η κυβέρνηση δεν έχει
κάνει αρκετά. Επιθυμούν να αναγράφονται στο μενού όλα τα κατεψυγμένα υλικά και
εκθέτουν ως επιχείρημα το δικαίωμα των καταναλωτών να γνωρίζουν ύστερα από τα
διατροφικά σκάνδαλα που έχουν δημιουργηθεί στο παρελθόν. Από την άλλη πλευρά
αντιστέκεται μία ομάδα ισχυρών εταιρειών τροφίμων.
Αν και η ποιότητα των κατεψυγμένων προϊόντων έχει βελτιωθεί
αισθητά, οι εταιρείες ανησυχούν ότι η έκθεση των κατεψυγμένων υλικών στο μενού
μπορεί να λειτουργήσει ενάντια στην προσοδοφόρα αυτή δραστηριότητά τους.
Μπορεί ο υπόλοιπος κόσμος να θεωρεί ότι οι Γάλλοι είναι
γαστρονόμοι, αλλά τουλάχιστον το ένα τρίτο των γαλλικών εστιατορίων έχει
παραδεχθεί ότι χρησιμοποιεί έτοιμα γεύματα σε μία πρόσφατη έρευνα που
πραγματοποιήθηκε από τον Synhorcat, τον γαλλικό σύνδεσμο ξενοδοχείων,
εστιατορίων και καφετεριών.
Τα γαλλικά ζαχαροπλαστεία από την πλευρά τους, αν και δεν
εμπεριέχονται στη νέα νομοθεσία, ακολουθούν σε μεγάλο βαθμό τη νέα τάση στη
γαστρονομία. Το 80% των κρουασάν παρασκευάζεται με αυτόν τον τρόπο, δήλωσε ο
Φιλίπ Γκοντάρντ, εκπρόσωπος της γαλλικής ομοσπονδίας αρτοποιών και
ζαχαροπλαστών.
«Οι επιχειρήσεις
κάνουν μία οικονομική επιλογή», είπε ο Χαμπέρτ Ζαν, εκπρόσωπος του γαλλικού
εστιατορίου και ξενοδοχείου UMIH. Το κόστος εργασίας μαζί με τους φόρους έχει
αυξηθεί κατά 40% από το 2000 και αποτελεί το 45% των συνολικών εξόδων ενός
εστιατορίου. «Οι κουζίνες δεν έχουν πολλούς εργαζομένους, υπάρχει έλλειψη
εξειδικευμένου προσωπικού και κανείς δεν θέλει πλέον να σηκώνεται στις δύο τα
ξημερώματα για να ψήσει ψωμί», πρόσθεσε.
Εξάλλου, το γαλλικό γεύμα είναι πιο πιεσμένο από άποψη
χρόνου. Οι περισσότεροι Γάλλοι έχουν μειώσει τα τρία γεύματα στα δύο και για
πρώτη φορά τον περασμένο χρόνο περισσότερα χρήματα διατέθηκαν σε αλυσίδες
γρήγορου φαγητού παρά σε παραδοσιακά εστιατόρια. Για τους ιδιοκτήτες
εστιατορίων που επιθυμούν να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους ένα μενού
με έτοιμα φαγητά είναι πιο ελκυστικό ακόμη και εάν κανείς δεν το παραδέχεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ρίξε και εσύ μια αλήθεια ή ένα ψέμα ή κι ακόμα άλλη μιά αοριστία..